Ik mis de kou?!? Een haat-liefde-verhouding

Ik mis de kou?!
Ja echt, ik mis de kou.
Het wil nog niet echt winteren.
En nou zou je denken dat iemand als ik, die slecht tegen kou kan, daar blij mee zou zijn. Maar nee.

Nee ik ben ervan overtuigd dat, tenzij je fysiek totaal niet in staat bent om “klappen” op te vangen, je lichaam heel bij is met de oefening die verandering van temperatuur biedt.

Net als dat de natuur gebruik maakt van de seizoenen om te bepalen wanneer je je terugtrekt in je wortels (of bij dieren je holletje) en wanneer je weer tevoorschijn komt om uitbundig te gaan bloeien (jongen te krijgen, als je een diertje bent), zo maakt ook ons lijf gebruik van de verschillen in het weer.

Ook wij trekken ons met heftige koude in feite dieper in ons eigen lijf terug. Tegelijkertijd wordt je lijf getriggerd om alles aan bloedvaten en andere energiesystromen goed áan te zetten, want koude bestrijd je met warmte en dus moet je warme bloed goed alle uithoeken van je lijf kunnen bereiken.

Oosters gezien zet je hiermee ook je verdedigingslinie op/ in de huid aan, de eerste en beste barrière tegen ziekte.En deze werkt samen met de longen, ook zo’n belangrijk stuk van je barriére tegen ziek worden.

Dus met het uitblijven van heftige koude, krijgt je lijf niet de oefening die het nodig heeft om zichzelf in optimale conditie te houden.

Nou is mijn oplossing niet dat je in je ijskast kruipt, maak je geen zorgen.

Maar zorg er wel voor dat je je lijf in beweging zet: Als de natuur het niet doet, dan zal je het zelf moeten doen.
Het bloed in beweging krijgen kan op meerdere manieren.
Je kan gaan wandelen, fietsen, sporten, op een tempo dat nét wat hoger dan comfortabel ligt. Dat laat het bloed goed stromen.

Of je gaat ademhalingsoefeningen doen.
De ijs-man Wim Hoff , zoek hem maar eens op op het grote web, maakt gebruik van een eenvoudige maar effectieve techniek die zorgt voor meer zuurstof in het bloed en een betere doorbloeding.
Er staan filmpjes met uitleg van de techniek verspreid over het web.
Ook dit bereikt ons doel.

Misschien komt de kou nog, het kwam de laatste jaren wel vaker pas laat, en dan kunnen we alsnog naar buiten om ons lichaam “zijn ding” te laten doen in de kou.
En zo niet, dan hebben in ieder geval zélf er alles aan gedaan om ons lijf op orde te houden, iets wat we straks in de lente keihard nodig hebben!

Wil je meer hulp? Dan ben je uiteraard van harte welkom bij WellWishing en dan gaan we samen ervoor zorgen dat jouw afweer op een voor jou zo goed mogelijk punt komt, met shiatsu en met oliën en TCM-tips.

Soms kan je niet doen voor een ander wat je zou willen…

Soms kan je bij lànge na niet doen voor een ander wat je zou willen…

En dat voelt niet fijn.
Ik ben geen therapeut geworden om tegen iemand te zeggen: “jammer joh”…

Dus de vraag is niet of je iemands probleem kan oplossen maar of je er verbetering in kan aanbrengen.

En dat kan!! Gelukkig maar 😊.
Het grote voordeel van shiatsu is dat je het gehele lichaam onder handen neemt en daarmee alle vormen van stroming aan het werk zet: bloed, lymfe, energie….
Hiermee ondersteun je het lichaam ongeacht de problemen die het te verwerken heeft:
Veel problemen zoals bijvoorbeeld pijn en zwelling,  zijn een gevolg van een gebrek aan stroming.

  1. Heb jij dus problemen waar je wel wat shiatsu- ondersteuning bij kan gebruiken? Je bent van harte welkom bij wellwishing.nl .

Afvalplannen?

Een nieuw jaar,  een nieuwe dag,  nieuwe kansen!
Eigenlijk is natuurlijk ieder moment een juist moment om een nieuwe start te maken,  maar we houden er nu eenmaal van om betekenis te geven aan speciale data,  dus 1 januari is “zo’n” moment 😊.

Zelf ben ik er ook voor gegaan: ik ben gestopt met diëten toen ik merkte dat ik mijzelf saboteerde en daardoor niet meer afviel, en wachtte op het moment dat het goed voelde om het diëten weer op te pakken.
Dat is nu dus.

Voor diegenen die mij niet kennen: ik ben in de afgelopen tien jaren fors aangekomen door ziekte en voelde mij anderhalf jaar geleden voor het eerst goed genoeg om te besluiten mijn energie te steken in zoiets als afvallen.  Ik ben toen in ongeveer een half jaar tijd 17kg afgevallen. De laatste ca 7 kg lukten niet. Uiteraard kwamen er sinds dien een paar kilootjes bij terug.

En nu dus deel twee. Dit keer geen shakes voor mij,  maar bewust omgaan met datgene wat je altijd eet. Dat was best even een shock: invullen in de weightwatchers app wat je normaal gesproken ontbij, en dan zie dat je puntentotaal van die dag hard richting nul kachelt is niet heel motiverend 😬. Of juist wel natuurlijk 🤣.

Hoe dan ook,  als ik je mijn persoonlijke tips mag geven,  lees dan even verder.

Ten eerste: neem de tijd. Afvallen lukt alleen als je “de knop” in je hoofd echt om kan zetten.  En dat gaat beter met een stok achter de deur dan met krijsende honger in je buik.
Vervolgens:
Zorg voor voldoende water en voldoende voedingsstoffen: drink de hoeveelheid die bij je past.  Richtlijn is 2 liter water per dag maar waar dat voor de één totaal onhaalbaar is,  is het voor de ander te weinig. En neem supplementen in om ervoor te zorgen dat de vermindering van “inname” van eten niet zorgt voor vermindering van inname van vitamines etc,  maar juist voor vermeerdering in verband met afvalstoffen die afgevoerd moeten worden. (Ik weet niet of ik dit goed uitleg,  ben nou eenmaal geen diëtiste,  weet alleen dat het belangrijk is om voldoende te”suppleren” zoals dat zo mooi heet, zodat je geen afbrokkelende nagels en uitvallend haar krijgt). Pb mij als je wil weten welke supplementen ik gebruik.
En de laatste tip is:
zorg voor voldoende beweging.  En beweging is een wandeling,  een rustig fietstochtje,  zwemmen als dat bij je past,  maar ook,  en ja dan komen we bij mijn vakgebied,  het krijgen van een goede shiatsu massage.

Want met shiatsu zet je de energiestromen van je lijf in beweging.  Afvalstoffen worden beter afgevoerd,  weefsel wordt verstevigd. Heel belangrijk dus als ondersteuning bij je afvalproces!

Ik wens je succes en zie je graag voor een behandeling of gratis intake,  bij Wellwishing!