Blogberichten

“Where there is no movement, there is pain”

Stijf sta ik op van de bank. Ik heb gisteren meer en verder dan normaal gelopen en dat vindt mijn lijf geen lolletje.
Na het halen van mijn heerlijke kop thee, ga ik er lekker weer bij zitten. Ik weet wel dat dat geen oplossing is, maar lui zijn heeft ook zijn momenten nodig.

“Where there is no movement, there is pain”, zeggen de Chinezen.
Het is een heel klein zinnetje met een grote lading.
Want wat is pijn? Pijn is fysiek. Maar ook mentaal. Of emotioneel.
Waarom voel je de ene keer nauwelijks dat je je scheenbeen stoot, terwijl je een volgende keer misschien huilend op een stoel neerstort?
Emotioneel snappen we dit wel: als je “goed in je vel” zit, kan je het leven aan terwijl je anders de kleinste tegenslag nog niet kan hebben.
Fysiek werkt het net zo. Het is net alsof je meer kan hebben op álle vlakken, als het goed met je gaat.

Dus zeggen dat stilstand pijn veroorzaakt, gaat over veel meer dan dat het nuttig is om bij spierpijn te zorgen voor lichte beweging omdat je dan de verzuurde spieren helpt met af- en aanvoer waardoor de pijn eerder weggaat.

Het gaat er ook om dat depressie, de ultieme stilstand, behandeld wordt – naast alle medicijnen etc – door therapie waarbij de patiënt in beweging gezet wordt: wandelen, verplicht, iedere dag. Of projecten waarbij chronisch depressieven hun leven zien verbeteren doordat ze de zorg voor een hondje (onder begeleiding) op zich nemen en daardoor iedere dag, meerdere keren per dag, in beweging moeten komen.

Het gaat ook om herstel na ziekte. Dan heeft ons gehele systeem dat wij lichaam noemen en dat zo veel meer is, hulp nodig.

Shiatsu is een prachtige manier van beweging. Weet je nog dat ik met regelmaat zeg dat je stilliggend hard aan het werk bent? Juist, dat gaat dus hierover. Over in beweging gebracht worden. En over de voordelen die dit heeft, ook als je in eerste instantie hierna moe bent.

Soms doet dat “in beweging brengen” pijn. Dan moeten we samen kijken of er meerdere kleine beetjes vooruitgang geboekt moeten worden of één keer een pijnlijke grote vooruitgang. Daar komen we altijd samen uit.
De maandelijkse shiatsu sessie is in dit licht gezien absoluut geen luxe maar pure zelfzorg. Je voorkomt dat de stilstand te erg wordt en voorkomt hiermee ergere klachten.

Als het straks droog is ga ik toch maar een stukje wandelen, gelukkig vindt de hond dat ook leuk, dat scheelt. En weten dat ik daarna minder last heb van mijn spieren, dat scheelt ook.
En is dat nog niet voldoende, dan doe ik zelf- shiatsu. Je weet wel, zoals in het instructie filmje op mijn website, onder het kopje workshops. Ze staan er nog.
Straks bewegen. Nu eerst thee. Op de bank. Met een boek. 😉

www.wellwishing.nl