Wat kan je doen bij pijn

Wat kan je zelf doen aan pijn?
Soms heel weinig, soms best veel.

Er zijn meerdere dingen waar je aan kan denken bij pijnbestrijding.
Je regulier arts heeft mogelijk met je besproken dat cognitieve gedragstherapie kan helpen. Al klinkt dat als “leer er maar mee leven”, er zit een positieve kant aan. En dat is namelijk dat de ontspan technieken die je mogelijk leert bij CGT effectief kunnen zijn bij pijn.
Dit komt omdat pijn , volgens de TCM, Traditional Chinese Medicine, een gebrek aan stroming is, en ontspanning verbetert de doorstroming.
Zie het als dezelfde techniek als de ademtechnieken als je moet bevallen: maf als het klinkt, het werkt.
Dus naar je pijn toe ademen, kan verlichting brengen.

Heb je pijn aan 1 gewricht? Dan kan je, heel zachtjes, rondom het gewricht gaan masseren. Druk zachtjes vanaf het gewricht naar buiten, als de stralen van de zon, lijnen in je huid. Niet hard drukken, gewoon zachtjes. En niet heel even, maar makkelijk een minuut of 20. Dit helpt met de doorstroming in het gebied en dat vermindert pijn. Maak er een gewoonte van, doe het meerdere keren per dag. En nooit op een manier die pijn doet! Zachtjes volstaat.

Essentiële oliën kunnen ook verlichting brengen. Ik werk zelf met DoTerra, dus mijn tips hebben automatisch de namen van Doterra’s producten. Lavendel is een bekende en in feite tegelijkertijd vriendelijke hulp, copaiba is er ook één om eens goed te bekijken. En Deep Blue Rub wordt heerlijk koud of warm, net wat je lichaam op die plek nodig heeft.

Binnen de shiatsu heb ik meerdere technieken tot mijn beschikking, die pijn verlichtend werken. Dit gaat niet om het definitief verwijderen van pijn maar om andere manieren die herhaald moeten worden, maar die goed kunnen werken. Naast de bekendere duimdrukmassage, is er ook de releasetechniek en Masterpoints, methodes waarbij punten met elkaar verbonden worden voor een betere doorstroming.

Zoek je hulp bij het verlichten van je pijn? Maak een afspraak met me en we kijken samen hoe ik jou kan helpen.