zelf-shiatsu

Zelf-shiatsu!
Leer jezelf masseren en ontspan.
We gaan het weer doen! Zelfshiatsu als workshop. Doe je mee?
Datum:
11 mei 2024
Lokatie:
Mahé yoga studio Zoetermeer
Lekker een avond jezelf masseren,  wat bijleren over wat je aan het doen bent en hoe je dat thuis ook kan doen,  en heerlijk ontspannen zijn. Heerlijk toch?
Doe je mee?
We doen dit op zaterdag 11 mei om 15u bij Mahé Yoga te Zoetermeer
Zie //www.mahestudio.nl/ voor aanmelden en meer info over de lokatie.

Nb zorg ervoor dat je lekker zittende kleding aan hebt. We zitten en liggen tijdens deze workshop.

!!!Nb Mahe studio is alleen via een trap bereikbaar en er zijn hier geen stoelen. We werken dus om een yogamat (liefst zelf meenemen) en yogakussen (aanwezig) op de vloer!!!

Ze kwam uit interesse. Even een stukje zelfmassage leren. Ze dacht “interessant “, misschien zou het iets zijn om thuis te doen bij pijnlijke spieren of als ze stijf was na een dag op kantoor. Volgens de folder zou het ook kunnen helpen met in slaap vallen als ze weer eens te lang wakker lag. Interessant.

Ze voelt zich ontspannen. Terwijl Karen praat, uitlegt hoe en waar te masseren, en er verhalen bij vertelt die een idee geven van het belang van de plek die gemasseerd wordt, laat ze steeds een beetje spanning gaan.

Tegen de tijd dat de workshop voorbij is, ligt ze ligt heerlijk ontspannen te soezen.
En dan te bedenken dat je dit, eenmaal geleerd, ook zelf thuis kan doen...”

 
In mijn workshops geef ik je op een leuke en praktische manier zowel sprookjes als ervaring mee.
Zo leer je bij zelf-shiatsu niet alleen hoe en waar je jezelf masseert, maar ook waarom. Dat “waarom” leer je doordat ik je laat inzien hoe de verschillende delen van je lijf op spanning en ontspanning reageren. Ik vertel dit aan de hand van sprookjesfiguren om het geheel luchtig te houden.

* waar is shiatsu goed voor?
-> shiatsu verbetert het zelfgenezend vermogen van het gezonde lijf. Het verhoogt de doorstroming van alle vloeistoffen en energie waardoor ontspanning optreedt, pijn kan verminderen (pijn is stilstand) en het lijf soepeler wordt. Hierdoor helpt het bij ontspanning, een betere vertering, slaapproblemen, pijnklachten en nog veel meer.

*wanneer is shiatsu niet zo’n goed idee?

-> als je trombose hebt, is geen enkele vorm van massage zonder risico omdat er stolsels los zouden kunnen komen. Dit risico is niet aanvaardbaar.

-> Bij spataderen kan je ervoor kiezen om energetisch shiatsu toe te passen: niet masseren maar aanraken. Je wil geen zwakke aderen in de problemen brengen.

Zelf-shiatsu is het masseren van je eigen lijf volgens een vast patroon en met specifieke shiatsu technieken.

Ik leerde hierover tijdens een bijscholing shiatsu. Ik vond het idee interessant maar deed er in eerste instantie niets mee. Dat veranderde in een periode van opvlammende buikproblemen. Ik lag ineens nacht na nacht wakker met buikpijn. Met nog geen idee wat de oorzaak was, had ik weinig andere keuze dan proberen mijn buik te ondersteunen. Dit had direct resultaat, waarna ik weer lekker verder kon slapen.

Het met shiatsu technieken masseren van mijn eigen lijf kwam tot leven. Ineens werd me duidelijk hoeveel nut het heeft om jezelf te masseren als een bezoekje aan de shiatsu therapeut er even niet inzit (die ziet me aankomen midden in de nacht 😉 )
Ik leerde mijn buikpijn weg te masseren, maar ook hoe ik ervoor kon zorgen dat ik niet wakker lag van gepieker of rusteloze benen.

PS… klik op deze foto om een filmpje te zien over hoe je je nek en schouders zelf kan masseren:

stijve nek
stijve nek? Probeer dit eens!