Irritatie?

Ineens is iedereen irritant, heb je die grap nu wel vaak zat gehoord, erger je je aan het geluid van buiten. Iedereen om je heen kan een snauw krijgen. Alsof dat oplucht. Was ‘t maar zo’n feest.
En als je bij jezelf nagaat waarom, dan heb je geen idee. Er is niets specifieks gebeurd waar je zo chagrijnig van kan zijn geworden.

Hormonale buien … wie kent ze niet? Toch herken ik ze bij mijzelf vaak pas rijkelijk laat.
Ik heb er niet maandelijks last van maar kan er af en toe ineens flink door aangevallen worden.
Ja, dat voelt echt als een aanval. Ineens ben je jezelf niet meer maar een zeer bitchy variant ervan. Niets is niet goed niet. Iedereen is vervelend. En tegelijkertijd roept een stemmetje in jezelf dat de rest van de wereld exact hetzelfde is als gisteren en dat jij degene bent die zich nu anders gedraagt ­čÖł.

Het weten dat je ergens last van hebt is nog niet hetzelfde als een oplossing hebben.
En daar gaat deze posting over. Oplossingen die je uit kan proberen omdat ze mogelijk ook jou helpen.

Het eerste wat we moeten vaststellen is of jij last hebt op zo’n moment van hetzelfde of iets anders als ik. Hormonale buien zijn er in vele soorten en maten en komt bij jou verdriet naar boven in plaats van irritatie , dan heb jij mogelijk een andere aanpak nodig. Daar wil ik je graag bij helpen. Onderstaande, alhoewel niet erg om uit te proberen, zal waarschijnlijk niet jouw gehele probleem tackelen. Probeer het dus vooral uit en pb me als het onvoldoende doet.

Irritatie dus. Ik zal je de waaroms besparen en direct doorgaan naar de oplossingen. Die liggen in een drietal dingen die je de volgende keer dat jij ze zo geïrriteerd voelt, terwijl je weet dat dat je hormonen aan het woord zijn, gaat doen.

Het eerste is dat twee punten gaat masseren. Zachtjes, zoals we dat altijd doen als ik je een massage uitleg. Het eerste punt zit op je voet, daar waar de voet over gaat in de tenen, en dan tussen de grote teen en de eerste teen daarnaast in. Het zou best wel eens een beetje brandend aan kunnen voelen als je daar zachtjes masseert. Houd dit een minuutje vol, tenzij je het echt vreselijk vindt, dan niet uiteraard. Het tweede punt zit op je pols. Aan de kant van de duim. Je hebt zo’n knobbel op je pols zitten, vaak vooral bovenop je pols zichtbaar, maar aan de zijkant voel je hem ook. Daar op de zijkant ga je zachtjes met ronddraaiende bewegingen masseren.

Het tweede dat je doet, kan je mooi combineren met het eerste, want als je ze tijdens de massage inwrijft, wordt het resultaat groter. Ik heb het uiteraard over de inzet van etherische oli├źn. In dit geval ga je voor een combinatie van een grondende olie zoals vetiver, een ontspannende zoals lavendel, en een oppeppende citrus zoals wild orange. Meng ze met een beetje kokosolie voor betere opneembaarheid. Doe eerst een beetje van dit mengsel op je handpalmen en maak een kommetje van je handen om je neus. Diep inademen.
Daarna kan je het mengsel onder de voeten en op de polsen smeren, of je gebruikt het voor je massage van de twee eerder genoemde punten. Beide doen mag ook.

En het derde klinkt nog het meest als ‘duh’ als je het zo leest en toch is het heel belangrijk. Zoek en vind afleiding. Je weet de oorzaak, je hebt nu gedaan wat je kon om het verhelpen, maar je hoeft niet lijdzaam af te gaan zitten wachten tot het over is. Ga iets medium- actief doen. Dus geen hardlopen of wielrennen want dat put uit. En een boek lezen is heerlijk, maar je zet er niet lichamelijk iets mee in beweging dus zodra je je neus uit het boek haalt, is je irritatie waarschijnlijk terug. Dus ga wandelen, wat yoga oefeningen doen, een eindje fietsen. Lichte beweging die de energie verspreidt en je zinnen verzet.

Laat je me weten of het jou net zo goed helpt als mij?